Pēdējo divdesmit gadu laikā Latvijā krasi mainījusies vīrieša un tēva loma sabiedrībā un vieta ģimenē. Ja agrāk vīrietis bija ģimenes galva un aprūpētājs, kas pieņēma visus svarīgos lēmumus, tad šobrīd ģimenes modelis vairāk akcentē sadarbību ne tikai kopīgu lēmumu pieņemšanā, bet arī bērnu audzināšanā.
Nesen veiktā Centrs Dardedze pētījumā noskaidrots, ko mūsdienu vīrieši, audzinot savus bērnus, plāno darīt citādāk nekā viņu tēvi.
“Ir vērojama pozitīva tendence, ka aizvien vairāk tēvu izrāda interesi un aktīvāk iesaistās savu bērnu ikdienas dzīvē. Bērnam ir svarīgi, lai viņam ir attiecības ar abiem vecākiem. Tas nenozīmē, ka abu vecāku interakcijai ar bērnu ir jābūt identiskai, bet gan tēvs, gan māte iesaistās bērna audzināšanā, katrs izvērtējot un savstarpēji vienojoties par veidu, kādā viņi var realizēt savu vecāka lomu. Abiem vecākiem bērns ir jādisciplinē, jārūpējas par viņu, kopīgi jāpiedzīvo jautri un priecīgi brīži, jābūt bērna dzīves “skolotājam”. Bērns jūtas vislabāk, ja var vērsties pie abiem vecākiem, no viņiem saņemot atbalstu un palīdzību reizēs, kad jāapgūst jaunas lietas un ir nepieciešams mierinājums, sastopoties ar grūtām situācijām,” stāsta Centrs Dardedze psiholoģe Līga Rēdliha.
Kampaņas “Būt tēvam – tā ir māksla” ietvaros uzņēmuma SolidData veiktajā aptaujā tika noskaidrots, vai vīrieši bērnu audzināšanā ies tēvu pēdās, vai tomēr izmantos citas audzināšanas metodes. 30% aptaujāto atbildēja, ka neko nemainīs un ir tikai apsveicami, ka tēvs bijis dēla paraugs, bet vairākums respondentu tomēr domā ieviest izmaiņas. Viena no biežākajām atbildēm, ko tēvi neatkārtos, audzinot paši savus bērnus, bija bērnu fiziska un emocionāla ietekmēšana. Vēl tēvi vēlas pavadīt vairāk laika ar savām atvasēm, sarunāties ar bērniem, būt klāt viņu dzīves svarīgākajos notikumos.
Lai gan procentuāli mazāk, daļa aptaujāto vīriešu atzina, ka atšķirībā no sava tēva, bērnu nepametīs un piedalīsies audzināšanā, nerīkos ģimenes skandālus bērnam dzirdot, kā arī nelietos alkoholu bērna klātbūtnē. Iepriecina, ka aptaujas atbildēs parādās arī vēlme izrunāties bērniem.
Pētījums parāda, ka jaunie un topošie tēvi apņēmušies iedrošināt bērnu, nevis nepārtraukti norādīt uz viņa trūkumiem, kā arī cieņpilni izturēsies pret bērna māti, pievērsīs pastiprinātu uzmanību bērnam pusaudža gados un palīdzēs bērniem mācībās.
Par socioloģisko pētījumu: Kampaņas ietvaros, ar uzņēmuma SolidData atbalstu, tika veikta interneta aptauja, kurā piedalījās 505 Latvijas vīrieši vecumā no 18 līdz 65 gadiem. Daļa jautājumu tika uzdoti tikai tēviem (n=305), bet uz daļu no jautājumiem atbildēja gan tēvi, gan vīrieši, kuriem bērnu nav (n=200).
Kampaņas atbalstītāji: Inspired, Abnormal, Mccann Live, #Jurgstulajstus, PxB.lv, Domina Shopping, SDG, BB Rental, SolidData, Gatis Rozenfelds, LTV, JCDecaux, MTG, Mute Studio, Clear Channel, Vairāk Saules, aktieris Vilis Daudziņš. Šī kampaņa tapa pateicoties OAK fonda un Ziemeļu Ministru Padomes līdzfinansējumam.
Avots: